Do zadań Wydziału Rozwoju, Infrastruktury i Ochrony Środowiska należy:
1) opracowanie, aktualizacja i realizacja strategii rozwoju gminy i lokalnych programów rozwoju;
2) opracowywanie wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych ze środków Unii Europejskiej i innych źródeł pozabudżetowych;
3) przygotowywanie dokumentacji w celu uzyskania pozwoleń oraz dokonywanie zgłoszeń zgodnie z przepisami Prawa budowlanego;
4) planowanie, realizacja, monitorowanie i rozliczanie prowadzonych prac remontowych
i przedsięwzięć inwestycyjnych;
5) wykonywanie zadań związanych z zarządzaniem drogami i mostami gminnymi;
6) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym obiektów sportowych, przystanków autobusowych, skwerów, parków i zieleni na terenie gminy;
7) wykonywanie zadań związanych z wydawaniem zgody na wykonanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych;
8) wykonywanie zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne – związanych
z opracowaniem i aktualizacją projektu założeń do planu zaopatrzenia w energię elektryczną i paliwa gazowe oraz organizowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy;
9) prowadzenie spraw z zakresu nazewnictwa ulic, placów oraz nadawania numerów porządkowych nieruchomościom;
10) prowadzenie ewidencji gminnych obiektów komunalnych i urządzeń komunalnych oraz nadzór nad prowadzeniem dokumentacji tych obiektów;
11) wykonywanie zadań z zakresu gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości;
12) prowadzenie spraw związanych z mieniem komunalnym: nabywanie, zbywanie, użyczanie, dzierżawa, użytkowanie wieczyste - prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
13) podejmowanie działań w celu uregulowania stanu prawnego mienia będącego
w posiadaniu gminy, w tym składanie dokumentów w celu założenia ksiąg wieczystych;
14) prowadzenie spraw dotyczących odszkodowania za nieruchomości przejęte przez gminę pod drogi publiczne;
15) przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego;
16) prowadzenie spraw dotyczących zatwierdzania podziałów nieruchomości;
17) wykonywanie zadań z zakresu zagospodarowania przestrzennego gminy;
18) wykonywanie zadań z zakresu wspólnot gruntowych;
19) wykonywanie zadań z zakresu ochrony środowiska;
20) wykonywanie zadań z zakresu ochrony przyrody;
21) wykonywanie zadań związanych z opiniowaniem planów łowieckich i dzierżawy obwodów łowieckich oraz współpraca w sprawach dotyczących zagospodarowania obwodów łowieckich;
22) wykonywanie zadań z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami;
23) wykonywanie zadań z zakresu ochrony zwierząt;
24) prowadzenie spraw z zakresu kontroli zarządczej, w tym sporządzanie rocznego planu kontroli zarządczej i organizowanie jego realizacji,
25) podejmowanie działań w celu objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami;
26) prowadzenie działań w celu osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu oraz monitoring tych poziomów;
27) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
28) współpraca z organami administracji publicznej, organami ochrony środowiska oraz innymi instytucjami w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
29) współpraca z podmiotami, którym powierzono odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w tym selektywnego zbierania odpadów komunalnych – nadzór nad prawidłowością świadczonych usług;
30) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz spraw związanych z wpisem do rejestru
i wykreśleniem z rejestru;
31) prowadzenie i aktualizacja bazy danych rejestru gminnego wszystkich właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarki odpadami komunalnymi przy pomocy elektronicznego systemu usług komunalnych;
32) skreślony;
33) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych;
34) skreślony;
35) prowadzenie postępowań egzekucyjnych z zakresu zadań wydziału;
36) prowadzenie spraw dostępności osób ze szczególnymi potrzebami do usług świadczonych przez urząd;
37) wydawanie zaświadczeń potwierdzających zawarcie umowy dzierżawy na okres co najmniej 10 lat;
38) współpraca z Wydziałem Administracji i Edukacji w zakresie utrzymania czystości na terenie gminy;
39) współpraca z gminną spółką komunalną w zakresie realizowanych zadań zlecanych do wykonania spółce;
40) prowadzenie spraw dotyczących priorytetowego programu „czyste powietrze,
41) prowadzenie spraw w związku z realizowanymi przedsięwzięciami w ramach funduszu sołeckiego, w tym:
a) przygotowywanie informacji o wysokości środków finansowych przypadających na każde sołectwo w ramach funduszu sołeckiego,
b) przyjmowanie wniosków w sprawie funduszu sołeckiego oraz ich weryfikacja pod względem zgodności z przepisami prawa,
c) koordynowanie działań dotyczących realizacji przedsięwzięć w ramach funduszu sołeckiego oraz zapewnienie terminowej realizacji,
d) przygotowywanie dokumentacji w celu zwrotu z budżetu państwa części wydatków wykonywanych w ramach funduszu sołeckiego