Do zadań Zastępcy Kierownika USC należy:
1. Zastępowanie Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w zakresie prowadzenia spraw wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, a w szczególności:
1) sporządzanie aktów urodzeń,
2) sporządzanie aktów małżeństw,
3) sporządzanie aktów zgonów,
4) prowadzenie akt zbiorowych do poszczególnych aktów,
5) wykonywanie czynności materialno - technicznych w sprawach:
a) sprostowania aktu,
b) odtworzenia aktu,
c) uzupełnienia aktu,
d) wpisania aktu sporządzonego za granicą,
6) prowadzenie postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji w sprawach zmiany imienia i nazwiska;
7) wydawanie odpisów zupełnych i skróconych z ksiąg stanu cywilnego na bieżąco i drogą korespondencyjną;
8) wydawanie odpisów na drukach wielojęzycznych;
9) wydawanie zaświadczeń:
a) o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego,
b) o dokonanych w księgach wpisach lub ich braku,
c) stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
d) zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu do zawarcia małżeństwa,
e) stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
f) o zamieszczonych lub nie zamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych
dotyczących wskazanej osoby,
g) o stanie cywilnym,
10) wydawanie zapewnień;
11) przyjmowanie oświadczeń:
a) o wstąpieniu w związek małżeński,
b) o uznaniu dziecka,
c) małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa,
12) nanoszenie wzmianek i przypisków w aktach stanu cywilnego.
2. Organizowanie jubileuszy.
3. Prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego.
4. Współpraca ze stanowiskiem ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych w zakresie:
1) realizacji ustawy o ewidencji ludności;
2) realizacji ustawy o dowodach osobistych;
3) usuwania niezgodności w bazie PESEL;
4) prowadzenia spraw związanych z Rejestrem Wyborców.