Do zadań Sekretarza Miasta i Gminy należy
1) współpraca z Burmistrzem w zakresie zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu;
2) koordynowanie prac związanych z opracowaniem i aktualizacją regulaminów i innych dokumentów określających funkcjonowanie urzędu, w tym regulaminu organizacyjnego;
3) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem i aktualizacją statutu gminy;
4) koordynowanie prac związanych ze sporządzaniem planów pracy, sprawozdań z ich realizacji oraz zarzadzania ryzykiem w urzędzie;
5) przygotowywanie naborów na wolne stanowiska urzędnicze oraz kierownicze stanowiska urzędnicze we współpracy z kierownikiem Wydziału Organizacyjnego;
6) organizowanie i przeprowadzanie służby przygotowawczej we współpracy
z kierownikami wydziałów i samodzielnymi stanowiskami;
7) organizowanie dostępu do bazy obowiązujących przepisów prawnych dla pracowników urzędu;
8) prowadzenie spraw z zakresu szkoleń pracowników urzędu oraz organizowanie wewnętrznych szkoleń pracowników;
9 realizacja zadań związanych z oceną pracy pracowników urzędu oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
10) nadzór nad prawidłowym przygotowywaniem przez pracowników projektów uchwał;
11) współpraca z koordynatorem czynności kancelaryjnych w zakresie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych określonych w wytycznych Burmistrza przez pracowników urzędu;
12) nadzór nad realizacją zadań z zakresu dostępu do informacji publicznej;
13) nadzór nad realizacją zadań z zakresu rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
14) przygotowywanie raportów i opracowań na sesje rady oraz na uroczystości okolicznościowe i inne spotkania na polecenie Burmistrza;
15) prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem wyborów i referendów na terenie gminy;
16) prowadzenie dokumentacji związanej z przygotowywaniem na polecenie Burmistrza wniosków w sprawie odznaczeń państwowych;
17) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy;
18) dekretowanie korespondencji wpływającej do urzędu w zastępstwie Burmistrza;
19) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza w zakresie określonym przepisami obowiązującego prawa;
20) zastępowanie Burmistrza w czasie jego nieobecności na podstawie udzielonych upoważnień;
21) wykonywanie zadań związanych z zatwierdzaniem płatności, w tym w systemie elektronicznym;
22) współpraca z Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Kultury i Miejsko - Gminną Biblioteką Publiczną w zakresie tworzenia, łączenia, przekształcania, nadawania statutów instytucjom kultury;
23) współpraca z Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej związana z tworzeniem, przekształcaniem, nadawaniem statutów;
24) pełnienie funkcji pełnomocnika Burmistrza do spraw ochrony informacji niejawnych i realizacja zadań w tym zakresie.
25) wykonywanie innych prac zleconych przez Burmistrza;