Do zadań Kierownika USC należy: •prowadzenie spraw z zakresu akt stanu cywilnego związanych z nimi spraw rodzinno-opiekunczych, a w szczególności: •rejestracji urodzin, malzenstw, zgon6w •prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, akt zbiorowych i skorowidzów •dokonywanie aktualizacji ksiąg stanu cywilnego poprzez nanoszenie dodatkowych wzmianek na marginesie aktu i przypisków na podstawie postanowień sądowych, decyzji administracyjnych oraz zawiadomień innych USC •sporządzania i wydawania odpis6w akt6w stanu cywilnego oraz zaświadczeń •przechowywania i konserwacji ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych przyjmowania oświadczeń wynikających z prawa 0 aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego •wydawanie wypisów z aktów stanu cywilnego •wydawanie zaświadczeń do zawarcia małżeństw wyznaniowych w kościołach i związkach wyznaniowych •wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą •wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu do zawarcia małżeństwa •wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach: -odtworzenia aktu, -ustalenia treści aktu, -uzupełnienia aktu o brakujące dane, -sprostowania aktu, -wpisanie treści aktu sporządzonego za granicą wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zmiany imienia i nazwiska •zawiadamianie innych USC, ewidencji ludności i dowodów osobistych o zmianach zachodzących w aktach stanu cywilnego •przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka poczętego lub narodzonego przez ojca dziecka •sporządzanie sprawozdań statystycznych dla Urzędu Statystycznych w zakresie urodzeń, małżeństw i zgonów • organizowanie uroczystości jubileuszowych • przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński